lördag 17 december 2011

Årets pepparkakshus

skulle bli en modell av vårt hus. Det är det också, men eftersom vi har ett suteränghus har vi kapat bort källarplanet som till största delen ligger ovan mark. Det är bara entrésidan som egentligen har källaren under mark. Övriga sidor skulle egentligen ha en våning till, men det kändes som rejäl överkurs.

Så här kommer några bilder på "vårt" hus.



Entrésidan, här har jag tvingats förenkla. Har egentligen en trapp och farstukvist framför ytterdörren, men det fick inte plats på plåten. Vi har även en takkupa ovanför dörren som jag inte satt dit. Kanske kommer den på plats så småningom, delar finns men kristyren tog slut.



Från gatan. Trots att jag blir bättre och bättre på det har med pepparkakshus lyckades jag inte skära igenom för fönstren, och sedan vågade jag inte försöka då jag var rädd att allt skulle spricka.



Ytterligare en förenkling. För i vinkeln har vi en altan under tak. Den skippade jag. Den ligger en våning upp så det kändes konstigt att bygga räcken mm.



Så till sist en bild från sydsidan.

Det här var ett riktigt roligt bygge. Många delar att hålla reda på, men jag hade gjort en pappersmall innan så det var inte så svårt. Nu får vi se hur länge det får stå innan någon börjar knapra på det :) Förra årets borg klarade sej tills en vägg rasade in.

3 kommentarer:

Sara sa...

Imponerande projekt!

My Heart sa...

Kul!! Vi gjorde vårat hus förra året. Passade på att förlänga det åt infarten så som vi vill bygga ut det.Men visst blir det massa pyssel med att rita allt. Janne brukar anta utmaningen och pyssla med barnen.

metamorphosis sa...

Så trevlig att få se hur ni bor! :) Ett mycket smakfullt hem må jag säga!