onsdag 11 april 2012

Koft och tröjrapport

Igår var vännen K här och vi vägde garn, räknade och påbörjade varsin kofta uppifrån och ned. Stora E har ju fått en kofta, så nu är det Lilla E:s tur att få en. Hon har ändrat lite i randningen sedan första skissen, och nu är koftan på gång. Det blev lite resårstickning i halsringningen och några korta varv bak. Knäppkanten mosstickas. Hoppas på ett "snabbt" projekt som inte krånglar. Här har jag i alla fall material så det räcker.




Min gråa baströja har kommit så långt jag kan. Tanken var ju att sticka upp lite av mitt garnlager, men jag kunde inte låta bli att köpa till ett nystan i färgen fuchsia. Enligt ursprungsskissen så skulle randen vara orange då jag har ett melerat garn där orange ingår, men jag kände att det skulle bli för mycket snuttar av det nystanet om jag bara skulle använda det orange. Nu står projektet still, för nu är det grå garnet slut. Hade ca 2 hg från början och det räckte precis till kroppen. När jag maskat av nedtill hade jag bara 40 cm garn kvar. Skulle kanske velat ha den några cm längre, men den är i alla fall inte för kort.




Idag är det om möjligt ännu tråkigare väder än igår så jag kommer kura i fåtöljen med te och stickning när jag nu inte har något annat för mej. På dagens schema står det "gå igenom barnens garderober". Stora E har växt ca 10 cm sedan förra sommaren, så det ska bli spännande att se om hon har några sommarkläder som inte är urvuxna.

2 kommentarer:

metamorphosis sa...

Kolla, så läcker den blev! Ska det vara ärmar på den eller blir den kortärmad?

Det där med växande barn känns igen... här är det lillebror som vuxit ur alla sina jeans (om vi nu inte ska börja kalla dem för 3/4 byxor, för då passar de...) Fördelen med just sommarkläderna är att de ju redan är korta i sig så här brukar de räcka längre än de "ska" sas.

skapa och inreda sa...

Jättefin!
Snygga färger du har valt.