fredag 8 november 2013

Den blå koftan!

I söndags tog jag mej äntligen i kragen och sydde i knapparna i min blå kofta. Knapparna ropade jag hem på tradera och det var galet många knappar. Nu sitter 8 av dem i denna kofta.



Garn: Cascade 220 & Cascade 220 Heathers
Stickor: 4 mm, kanske att jag använde 3,5 i resåren
Mönster: Utgår som vanligt från Tant Koftas häfte "Uppifrån-coh-ned"

Garnet var en trevlig bekantskap. Koftan blev ganska kort, har förkortade varv bak i nacken. Denna gång provade jag German short rows. Snyggt! Den är även lite insvängd bak i svanken. Ärmens längd bestämdes till precis under armbågen. Så nu får vi se om jag trivs med det. Resår i halslinning och i ärmslut, mosstickning i framkanterna och längst ner. Koftsäsongen är definitivt här, så denna kommer säkert att användas flitigt.

1 kommentar:

frisky frog sa...

Vilken fin kofta! Blått/turkos och grönt ihop är så himla snyggt!
/Trevlig helg!