söndag 26 oktober 2014

Marsma nummer 2

Eftersom jag valde bort det svarta klädet som jag klippt till för att sy min marsma med och jag dessutom hade lite mer kläde så fick det bli en andra marsma. Den blev klar i tisdags, men det var först idag som jag fotade den. Så här kommer dagens bilder:




Jag sydde den exakt efter samma mall som min första då jag blev väldigt nöjd med den. Utsidan är svart kläde med yllebroderi, precis som fickorna inuti. Alla delar (utom sidopanelen) är fodrat med rött linne. Sedan är den kantad med röd snedslå. Gul vadmalslapp för nålarna. Det som jag är extra nöjd med är att jag sytt ett veck överst på fickan så att det som är i den inte ramlar ut så lätt. Jag har även satt en fingerpåtad snodd på insidan av den översta fickan så att jag kan spänna fast en sax (första gången jag öppnade min andra marsma ramlade saxen ut och den vill jag inte ha i foten). Knappen av persikoträd på stängningssnodden gillade jag också, och eftersom jag hade fler fick även den här marsman en sådan. Alltihop är handsytt även denna gången då det mesta syddes på tåget hem från Helsingborg.

Nu tror jag det dröjer innan det blir fler marsmor, men de är himla roliga projekt. Lagom stora och det är lätt att leka med stygn på dem.

Inga kommentarer: