måndag 22 augusti 2016

Sjätte reserapporten från Gotland

Fredagen, vår sista heldag på Gotland gjorde jag, Stora & Lilla E en roadtrip ner till Hoburgen.

Första stoppet blev i Hemse, där vi tittade in i Hemse krut & pappershandel och Ladan innan vi for vidare mot Kattlunds medeltida museigård där de äldsta delarna är från medeltiden. Där fanns det också lite utställningar kring mat på den tiden.



Efter att ha tittat runt där åkte vi vidare ner till Hoburgen där vi intog vår medhavda lunch ganska nära en viss gubbe. Lilla E hittade många gubbar när vi gick runt. Varsin glass hann vi också med innan vi åkte norrut igen. Ett kort stopp på Bottarve museigård. Där fanns en stor lekplats som vi hamnade på och klättrade runt lite i innan vi åter åkte norrut. Femte stoppet blev i Burgsvik där barnen badade i havet. Jag badade fötterna, eller kanske kände på vattnet mer beskriver vad jag gjorde. Sedan hade vi inte tänkt göra några fler stopp, men när jag såg skylten till Högklint så svängde jag in där så vi åt varsin macka uppe på klinten.



Det blev verkligen en heldagsutflykt. På kvällen var jag trött och resedagboken fick inga akvareller utan jag klippte från olika Gotlandsbroschyrer. Nu saknar jag bara en bild från/på Högklint.



På lördagen åkte vi tillbaka till fastlandet, men innan vi klev på båten gjorde vi ett besök på Gotland museum, fornsalen. Vi hade inte så mycket tid, så vi hann inte gå igenom det ordentligt utan det får besökas nästa gång vi åker till Gotland.

Inga kommentarer: