söndag 6 november 2016

Verkstad - Det liknar dag 2

Dag 2 inledde jag med en workshop som Leah Njenga-Bohlin höll i. Hon är utbildad mattväverska och har startat Marathon Weavers i Nairobi. Vi fick väva i ram med hennes egenspunna garn, själv väver hon mattor i stående vävram.





Varptråden knöts runt med korta bitar av varptråd för att kunna lyfta varptrådarna och på så sätt kunna byta skäl. Eftersom varpen blev ganska tät var det svårt att få inslaget att dominera så som det gör på Leahs mattor.




Efter lunchen var det dags för den sista workshopen. Den hölls av Yuka Kinnami som ursprungligen kommer från Japan. Hon visade oss hur hon när hon gick i skolan i Japan jobbat med kartong- och trästämplar för att trycka. Vi arbetade i lind och skar ut våra stämplar. Vi tryckte på papper, men jag är väldigt sugen att prova att trycka på tyg med mina stämplar för att se hur det blir. Fungerar det bra tror jag att jag vill prova med eleverna.





Vi fick naturligtvis även vika lite origami. Inte helt lätt alltid. Även origami var något hon gjort under skoltiden i Japan. Bra träning för finmotoriken och för att öva begrepp som halv, tredjedel mm under vikningen.



Det var verkligen två inspirerande dagar. Hoppas att det blir fler sådana här tillfällen och att jag har möjlighet att vara med. Väl hemma så kunde jag inte låta bli att fortsätta slöjda, så det fick bli en liten ljusstake anpassad för julgransljus i luffarslöjd.



Den fina asken har jag inte gjort själv, utan den är köpt på Fair trade Shop här i Norrköping.

Inga kommentarer: