söndag 10 oktober 2010

Höst i trädgården

Nu är det höst ute! Den här helgen har det varit sånt där härligt höstväder, sol och inte alltför kallt. Det blir inte så mycket gjort i trädgården, jag går mest och småpetar. Igår blev gräset klippt och idag blev det lite ogräsrensning.

Jag gillar höstfärger. Har nog alltid gjort det. Vet att det finns många bilder på höstträd i mina fotoalbum från det att jag fick egen kamera, och då var jag nog bara 10 år.
Trädgården har inte hunnit få så mycket höstfärger och i skogen är det ganska grönt fortfarande. Fast det märks skillnad från förra veckan när jag var i Mulleskogen, jag och barnen konstaterade att nu finns det mycket fler löv att sparka i.

Kärleksörten blommar villigt på flera ställen i min trädgård. Vet att jag inte tyckte om dem när jag växte upp, men nu skulle jag inte vilja vara utan dem.

Klematisen som jag fick i födelsedagspresent, en Jackmani, blommar med tre fina blommor. Så glad jag är över min fösta klematis. Hoppas på att det blir fler.

Här är ett projekt som jag tänkt blogga länge. Vår avställningsyta. I nästan ett år såg den ut som på bilden nedan, men sedan en månad tillbaka ser den ut som bilden ovan. Och den är fortfarande fri från rishögar och annan bråte. Det är bara lite ogräs, påfyllningssand till sandlådan och lite fyllnadssten som ligger kvar.

Borde kunna göra något roligare av ytan, men den ligger inte så att man ser den så väl. Perfekt för betonggjutning och liknande projekt. Så nu hoppas jag att ytan håller sej fri från bråte :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar kärleksörten som är lika vacker både innan som under blomning. Håller på att föröka mina. Härligt att fler har skräphögar...vi har vid garaget och försöker köra till tippen med jämna mellanrum men det samlas fort nytt.
Kram heart-anna

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack. Det här var befriande att se :-) Ska bli spännande att se vad du tänker göra av denna nya yta! Vad är det för läge på platsen? En plats för pyssel låter ju toppen!

Iréne JB sa...

Läget på uppställningsplatsen är i anslutning till bilarnas parkering. Som du ser så är den nersänkt. Vårt hus har källare och den här ytan är i nivå med den.

Enligt kompassen så är det östläge, möjligen lite nordöst så det är sol på morgonen och en bit in på förmiddagen.

Och nu ska ytan hållas ren! Nya grannarna har en släpkärra och det var tack vare lån av den som vi blev av med allt skräp.

Lotta 8`) sa...

Hej Irene, och kul att du skrev en hälsning :)

Har nu klickat i så jag "följer" dig och din blogg, för det projektet du har på G, ser jättekul ut! En tom yta... jisses, det var längesedan jag hade det ;)

Kan ju bli kanonfint som pysselhörna, ser gamla loppisfynd-hyllor mot väggen som tål att stå ute i ur och skur, arbetsbänk, och andra trevligheter man har när man pysslar utomhus. Åh vad jag önskar jag hade en sådan hörna :)

Ha det så gott :)