lördag 11 februari 2012

Gamla kunskaper

Idag har jag återupplivat mina kunskaper i mönsterkonstruktion. Jag har gjort ett grundmönster utifrån mina mått och sedan konstruerat en kjolmodell. Anledningen till detta är att jag hittade en kjol i garderoben där jag fortfarande gillar tyget, men inte modellen.

Det var några år sedan jag konstruerade, men kjol är det enklaste grundmönster som man kan göra, så det var faktiskt ganska snabbt gjort. :)




Sedan passade jag på att förbereda lite klotter genom att trycka lite på tyg. Har gått med i slöjdakademins klotterutmaning. Jag tänker att ett av klottren får lite tryckt text som utgångspunkt. Sedan får vi ser var jag landar.





Naturligtvis passade Stora E också på att trycka lite när färgerna ändå var framme och jag hade skurit ut en liten drake :)

1 kommentar:

metamorphosis sa...

Nämen, nu blir jag ju lite avundsjuk! Mönsterkonstruktion är ju lite av en dröm för mig att kunna, just för att kunna få till kläder som verkligen passar och inte vara hänvisad till köpemönster (eller chansningar...)enbart!
Hoppas du får till modellen så som du tänkt dig den!

Vilket roligt färg/tryck-projekt ni påbörjat också!