söndag 30 juni 2013

Lavendel

Förra året började jag plantera en lavendelhäck med självsådda plantor runt vår sittplats. I veckan skulle vi till Billbäcks och fika med en jobbarkompis. Hon lyckades inte ta sej dit pga av alla bilar som skulle till Bråvallafestivalen. Men vi som bor lite utanför Norrköping tog oss utan problem dit. Fika gjorde vi och med hem följde en ros. Det blev en The Fairy. Ska ha två till, men det får bli vid ett annat tillfälle.

Igår hjälpte Lilla E mej att plantera mer lavendel. Hittade en hel del självsådda plantor som vi grävde upp och flyttade. Så på högersidan är det lavendel hela vägen, på vänstersidan är det lavendel en liten bit. Det syns inte så bra på bilderna, men rosen är mitt upp, de andra två ska vara där krukorna står.



Jag har ju en del växter som väljer själva var de ska stå, den här vita fingerborgsblomman är en sådan. Så fin! Vet inte riktigt var den kommer ifrån, för jag brukar bara ha rosa. Har visserligen ett vagt minne att jag flyttade in en vit som växte vid vägkanten. Kanske är det så.



Rundeln i plattgången har inte något som blommar just nu förutom de självsådda storklockorna och fingerborgsblommorna. När vi gick på Billbäcks och tittade blev jag sugen på att byta ut klotet i mitten mot något med lite mer höjd. Vet inte om det någonsin kommer att bli av, för jag gillar klotet med. Men ett lågt träd med hängande grenar skulle vara väldigt fint :) Frågan är bara var jag skulle göra av klotet?

Sedan har jag klippt ur/stammat upp syrenhäcken. Riset ligger kvar tills jag hyr en släpa. I odlingshörnan växer det. Ska göra den större så att vi får plats med lite fler pallkragar. Funderar även på att gräva bort den del av häcken som är mot grannens garage och päronträdet som mest skjuter rotskott. Kanske skulle kunna plantera ett spaljerat päronträd mot grannens garage i stället?



Blev lite kär i spaljerade träd när jag var i Gamla Linköping förra sommaren.

Inga kommentarer: