måndag 28 juli 2014

Funäsfjällen 2014, del 2

På onsdagen, dag 4, vaknade vi i sådärväder. Tanken var att försöka att gå upp på både Lill-Skarven och Stor-Skarven. Vi startade från vår stuga och gick upp mot fjället. Ju närmare vi kom, desto mer blåste det, lite dimmigt blev det också. Med trötta ben och rejält hungriga nådde vi i alla fall toppen på Lill-Skarven. Det blev ett snabbt stopp för fota innan vi letade lä för att kunna laga lunch. Vi hittade ett ställe med någorlunda lä där matens fixades och intogs. Vi såg korpar och barnen tog med sej kikare och försökte smyga på dem. Eftersom vädret inte var något vidare och vi inte kunde se Stor-Skarven för dimman bestämde vi oss för att vandra hemåt igen. På landsvägen sprack himlen upp och solen bröt igenom och med en snabb titt på klockan så såg vi att det var ca 20 minuter tills bygdegården stängde. Med snabba steg hann vi dit och beställde våfflor. Gott! Barnen valde kanelbullar i stället. Turen blev totalt 12,7 km och med högsta höjd på Lill-Skarven 1224 möh.

Dag 5 fick bli vilodag. Andersborg skulle ha öppnat men när vi nästan var framme mötte vi en familj som talade om att det var stängt. Så det fick bli fika på Fjällmuseet. Där köpte vi också toppmärket för fem toppar över 1000 m. Tre förra året (Hamrafjället, Svansjökläppen och Småhamrarna), och två som räknades i år (Stor-Mittåkläppen & Lill-Skarven).

Några geocachar hann vi också ta under vårt besök. Här är bilder från när vi loggade Borderline, Hotell Tänninge och Knott.

Dag 6 gav vi oss på en ny topp, Vättafjäll. En relativt enkel vandring utan för många höjdmeter då vi återigen utnyttjade fjällparkeringen vid Svansjökläppen. Än en gång kunde vi känna på snö i juli!
Lunchen blev torkad nötfärs med röda linser. En riktigt god kombination! Fast linserna skulle kanske behövt koka lite längre... de fick vissa bieffekter senare på dagen :)
Under lunchen började det regna och vägen tillbaka till bilen blev regnig. Jag inser att mina regnbyxor från 1999 kanske har gjort sitt, för det var ganska bött på låren när jag tog av dem.

Dag 7 var det tävlingsdag för maken. Förra året såg vi att det hade gått ett MTB-lopp på fjället samtidigt som han då tävlade i Helags 24h. Så i år anmälde han sej till Fjällturen. Vi skjutsade och Lilla E supportade med vätska i Bruksvallarna. Väl framme i Ramundberget så kunde vi heja maken i mål efter en riktigt bra prestation.

Det var en rapport från första veckan i Funäsfjällen, så det kommer fler inlägg :)