tisdag 25 november 2014

Återbrukade jeans

Makens gamla jeans har fått ett nytt liv och vi har fått ett nytt förkläde i köket!



Ett "bakben" och två "framben" plus delar av linningen och den andra bakfickan blev ett nytt förkläde. Minimalt med sömmar då jag valde att klippa bort besparingen bak och ha fällsömmen som fåll upptill. Lika dant gjorde jag med frambenen, så förklädets sidor har också fällsömmen som fållar. En del av linningen blev perfekt som halsband. Fuskade även och tog sömsmånen från benen som knytband. Den bakficka som inte användes sprättade jag loss och sydde dit som praktisk ficka, men lika mycket som dekoration. Det enda nya är lite röd snedslå som kantar svängen upptill.

Jag är nöjd och jag tror nog att det kommer att bli fler förkläden av den här modellen. Har några fler avlagda jeans som borde gå att få ihop till förkläden beroende på var nötningarna och hålen finns. De här jeansen hade bara hål i "grenen" men då maken aldrig riktigt trivts med dem så fick jag gärna ta hand om dem :)

1 kommentar:

Sara sa...

Smart! Och fint blev det!