lördag 28 mars 2015

Sydag

Idag har jag haft 6 (en stund 7, men då hade några andra blivit färdiga) barn här som har sytt på sina medeltidsinspirerade kläder. Köksbordet har haft plats för fyra symaskiner som använts flitigt. Jag har inte kommit mej för att fota så mycket, för jag har haft fullt upp att försöka förklara hur de ska tänka och sy. Stora E sitter i källaren just nu och syr på hennes och vännen F:s överklänningar för hon vill så hemskt gärna få allt färdigt.

Lilla E:s kompis A har sytt en klänning som är färdig förutom ärmarna och fållar:



Kompisen D syr på en kjortel och har halsringning och fållar kvar nu:



Lilla E har sytt en väska inspirerad av pilgrimsväskorna. Den ska få en applikation och broderi i form av en orm som hon designat:



Stora E och vännen F har sytt överklänningar i ylle till sig. Det hann nästan bli mörkt innan vi hann ut och ta foton.


Själv har jag faktisk i veckan som gått börjat provsy Hendelsgillets mönster med Grönlandsklänningen. Trodde från början att tyget jag hade hemma var linne med efter tvätt lutar det åt att det är bomull i alla fall. Stora E kände på tyget och sa "mamma, det här är inte linne". En helt normal kommenar från en snart 12-åring. Eller inte :)
Klänningen är i alla fall tillräckligt bra för att duga om det skulle vara riktigt varmt. Fast efter idag känner jag verkligen för att åka iväg och köpa lite ylletyg jag också så att jag kan få en överklänning. Jag har ju nästan en färdig underklänning.

Nästa sydag blir efter påsk och då ska vi försöka få färdigt dagens påbörjade projekt.

Inga kommentarer: