söndag 10 maj 2015

Ekenäs riddarspel

Jag brukar ju ha ett gäng barn som har fastnat för det här med medeltiden hemma hos oss så att jag kan hjälpa dem när de ska sy kläder och andra nödvändigheter. Siktet har ju hela tiden varit inställt på Söderköpings Gästabud som är i slutet av augusti. När nu alla barnen i stort sett var färdiga med sina "outfits" och även jag sytt mej en klänning så blev det en tidigare invigning. Varför vänta när det finns ett annat medeltisevenemang i närheten?

Redan i fredags kväll började uppladdningen då Stora E:s två vänner sov över. Lilla E hade gjort upp att hon skulle träffa sin kompis på plats. Så i lördags morse efter att vi ätit frukost så tog vi på oss våra lager med kläder, packade in matsäcken och oss i tidskapseln och åkte ca 700 år tillbaka i tiden :)




Det första vi gjorde var att se på när kastmaskinen avfyrades. Sedan strövade vi genom tältlägret innan barnen gjorde sin första av många rundor på marknaden. Jag minns själv hur kul jag tyckte att det var med marknader när jag var liten. Lyckan var gjord om man dessutom hade egna pengar som man fick bestämma över!

Kl. 12:00 var det dags för tornerspel. Det blir varmt i solen även om det är ganska kallt i luften. Tydligen kan man bli lite rödnäst också när solen ligger på i över en timme :)



Vi var kvar ganska länge. Pratade en del med Fia som bor i tält med sin familj. Spanade på snygga klänningar och fick lust att sy mej en sådan där tight variant som så många har... Farligt intresse det här. Barnen har planer på att bygga ut sina garderober med både plagg och accessoarer.

När vi väl packade in oss i bilen var vi väldigt nöjda och ganska trötta. Barnen frågade om det inte fanns någon mer tillställning vi kunde åka på innan Söderköping. Får väl se, allt beror ju på hur långt man är beredd att åka.

Inga kommentarer: