lördag 2 maj 2015

Nu närmar det sej medeltiden

Idag har jag tagit mej en sydag. För ett bra tag sedan började jag på en särk/underklänning till min medeltidsgarderob. Sedan dess har jag sytt en Birgittahätta och för någon vecka sedan köpte jag tyg till en överklänning.

Jag använder mej av ett mönster från Handelsgillet baserat på fynd på Grönland. Innan jag sydde i det riktiga tyget provsydde mönstret i något som jag trodde var linnetyg, men efter tvätt lutar jag åt att det är bomull. Några justeringar behövde jag göra innan jag blev nöjd. Tänker att om vi kommer iväg till Medeltidsveckan nästa år kan den här klänningen följa med som reserv. Jag strävar inte efter att vara HK (historiskt korrekt, dvs att man syr efter fynd och manuskriptbilder från tidsperioden) utan kör en lite mer inspirerad variant.



Särken saknar fortfarande fåll i nederkanten, får se när den blir gjord. Tänker att jag kan fuska om jag ska ha kläderna nästa vecka då det är Riddarspel på Ekenäs slott. Den ska ju inte synas i alla fall. Birgittahättan ska få sällskap av en sjal, men den har jag inte heller fållat än. Särken är sydd efter modellen "Enklaste klänningen" på bloggen Historisk garderob.



Dagens projekt var att våga klippa i ylletyget och sy överklänningen. Det är lite läskigt att klippa i ett dyrt tyg. Det blev en del provningar innan jag var nöjd med passformen, yllet är mycket mer följsamt än bomullen, så klänningen blev lite stor först.



Nu har jag kommit så långt att det bara är fållar kring ärmslut och nederkant kvar. Det får bli kvällsarbete ett tag framöver. 




Ser på fotona att den sitter mycket finare utan midjebälte. Får klura på om jag ska ha bandet kring midjan eller ej. Fast frågan är vart jag ska göra av pengar mm om jag inte bär börsen i bältet.

Inga kommentarer: