lördag 11 juli 2015

Dalarna

Förra veckoslutet var vi en tur till Dalarna. Huvudsyftet för maken var Vansbrosimmet och Mörksuggejakten. Vi andra följde med för att peppa och göra en liten semesterresa.

Så på torsdagen packade vi bilen och gav oss iväg mot Falun där vi skulle bo. Inplanerat av mej var ett stopp på Sätergläntan för att fika och titta i butiken. Jag har varit där en gång förut, för 11 år sedan. Mycket fint fanns det att titta på och många böcker. Stora E och Lilla E tittade nästan lika länge som jag.
Barnen önskade bad så vi stannade i Helgbo där det fanns en badplats. Härligt, men jag badade bara fötterna.



Dag 2 var det dags för Vansbrosimmet, eller Öppen Älv som det heter när det går dagen innan. Lite som öppet spår. På vägen mellan Falun och Vansbro ligger Dala-Floda. Så där gjorde vi ett stopp på Hemslöjden och på Kajaktiv. Missade att gå till hembygdsgården men det får bli en annan gång. Stora E och jag köpte varsit broderikit med påsöm. I Vansbro var det varmt, väldigt varmt och det gick väldigt bra för maken att simma.



Dag 3 var en mellandag. Vi åkte till Nusnäs och tittade på dalahästtillverkning och pratade en del med han som satt och täljde. Sjäva köpte vi några täljämnen för att så småningom kunna göra egna hästar.
Picknicklunch på ångbåtsbryggan och sedan bad i Siljan. På em/tidig kväll åkte vi till Rättvik för att hämta ut nummerlapp och träffa en barndomskompis till mej som också skulle cykla på söndagen.



Dag 4 så var det dags för Mörksuggejakten. Maken lämnades av för start och vi satt och väntade för att se starten innan vi gav oss iväg längs banan för att langa dryck. Jag kör bilen, Stora E står som förvarning och Lilla E langar. Tyvärr fick maken en tidig punktering vilket gjorde att loppet inte gick som han ville. Men vi lyckades i alla fall med våra uppdrag.



Sedan var det dags att åka hemåt igen. Det blev en riktigt bra semesterresa. Barnen fick bada, maken tävla och jag fick besöka olika slöjdbutiker.

Till sist en bild på mina inköp:


1 kommentar:

Maritas Maskor sa...

Vad mycket ni hann med! Och vad roligt att tjejerna är textilintresserade!