fredag 17 mars 2017

Årsmöte med Broderiakademin

Ni som följt bloggen länge vet att jag är med i Täckleo Broderiakademi. I helgen som var hade vi årsmöte med tillhörande föreläsningar och workshops. Den lokalförening som höll i årsmötet var Umeå, så i fredags efter jobbet tog jag tåg till Arlanda för att sedan flyga till Umeå. Jag är inte van att flyga, så jag var ganska nervös innan, men det gick bra. Enda tråkiga var att flyget var drygt en timme sent. Visst hade jag både bok och stickning med, men jag hade sett fram emot att krypa ner i sängen på hotellet kring 22-tiden, inte 23:40 som det blev nu.

Det första som mötte mej på lördagsförmiddagen i Folkets hus var folkmusik och de här broderierna. Älskar Grynetcitatet!



Inne i Slipen där vi höll till under helgen fanns det många broderier att titta på. Såklart hade vi även föreläsningar, workshops och naturligtvis årsmöte.



Anundsjösöm tolkad av en av lokalföreningens brodöser.


Först ut på lördagsförmiddagen var 2016 års stipendiat, Emma Holmgren, som berättade om sitt arbete med att utforska broderiet. Intressant och inspirerande. Efter det hade vi en workshop där vi gjorde enkla böcker med utgångspunkt från ett citat ur Vredens barn av Sara Lidman, "Jag vill se snön brinna". Men mer om det i ett annat inlägg.



 Fler citat av Sara Lidman broderade på gamla kökshanddukar som funnits med i en utställning under Umeås kulturhuvudstadsår.


3 kommentarer:

Camilla sa...

Fina broderier! Jag gillar broderier med moderna citat, inte bara "Hem ljuva hem" och "Kaffetåren...".

Elisabet sa...

Kul att se! Jag hade inte möjlighet att åka till Umeå, men nästa år blir det ju Västerås och då räknar jag med att komma.

REMY.CREDIT sa...

Hej Behöver du ett snabbt lånemeddelande till oss {remy.credit111@gmail.com} med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, privatlån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolidering Lån e.t.c. Vi har ett lån för dig Personliga lån (säkra och osäkra) företagslån (säkra och osäkra) konsolideringslån och många fler. Kontakta oss för mer information om lånerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem. kontakta oss via e -post: remy.credit111@gmail.com