måndag 30 juni 2014

Knyppelträff

För länge sedan, ja eller i alla fall flera månader sedan så kom det upp på stickcafét att det var flera som ville prova på knyppling. Några hade knypplat förut men haft långt uppehåll och några hade aldrig provat.

Jag hade lovat att vara lite lärare och hjälpa igång nybörjarna. Häromdagen såg det ut så här hemma hos oss när jag började förbereda mej:


Eftersom det är sommar så kunde jag låna dynor från jobbet då de inte används då.

Idag var det dags att träffas i en hyrd lokal för att knyppla. Vi blev 12 stycken inklusive mina egna två barn och Stora E:s kompis F. Stora E & F hörde till dem som körde igång med Udd & Stad som mellanspets. Oj, så snabbt de lärde sej! Otroligt duktiga. Dessutom tyckte de att det var roligt :)


Lilla E var tveksam, men efter att ha tittat på en stud ville även hon prova. För att göra något annat än Udd & Stad så ordnade jag så att hon kunde börja på ett armband inspirerat av det svarta längst till höger i bilden. Vävslag i svart med en blå rand och vridningar som gör att det formas hål. Även hon lärde sej otroligt snabbt och tyckte att det var kul!

Övriga knypplade som sagt mest Udd & Stad men även mer avancerade spetsar förekom. Själv hann  jag inte knyppla något (vilket jag inte heller räknat med) men jag blir bra sugen. Får se på vad bara. Det finns ingen spets på min knyppeldyna just nu då det senaste jag knypplat var en spets till barnens dopklänning. Mönstret sitter kvar och kanske är det den som jag ska knyppla igen. Eller så blir det vitsippan som redan sitter påbörjad på en av de lånade dynorna bara för att det är smidigt :) Vi har i alla fall bestämt att vi träffas även nästa måndag och knypplar igen. Får se då om några är sugna på mer avancerade spetsar då.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det var jättekul!!!

frisky frog sa...

Vad kul! Själv har jag en dyna, men har aldrig knypplat...

Otaliga projekt sa...

Jag har också "blivit med" dynA, men kunskaperna från skolslöjden har hamnat så långt bak och vill inte komma fram. Men min kollega har lovat att vi ska breifa upp mig. Snart.