lördag 19 mars 2016

Ny resedagbok

I veckan fick jag hem ett bokpaket där en av böckerna var en bok om olika skisstekniker. Jag har redan läst/bläddrat igenom den och mycket visste jag innan men det var bra att bli påmind om vissa saker. Urban sketching som den handlar om påminner mycket om att fotografera. Sånt man ska tänka på när man komponerar och "beskär" bilden.

Den andra boken var en skissbok: Moleskine Art plus. Antagligen är det denna som blir min nästa resedagbok.



De böcker jag har att välja på är dessa:
Leuchturm 117 i en väldigt fin mörkrosa färg
Moleskine Art plus i "tråksvart"
Moleskine plan notebook i lila. Är inte helt nöjd med färgen då jag skulle velat haft den lite mer rosa.



Leuchturmen har finast färg, men bladen i boken är ganska tunna så jag är rädd att den kommer att fungera dåligt ihop med akvarellfärger som jag använder en del i min resedagbok. Så det lutar åt att det blir en svart resedagbok, Moleskine Art plus har 165g tjockt papper. Det kommer antagligen att buckla sej en del det också, men papperskvaliteten är mest lik det som var i min nuvarande resedagbok och det har fungerat okej.

Nu är det bara att resa så jag får inviga den :)

Inga kommentarer: