måndag 24 juni 2019

Trädgård juni 2019

I år har jag gjort en hel del trädgårdsfix. Det verkar bli en sådan sommar med lite hantverk och mycket trädgård. Det var ett tag sedan, så det behövs. För att se trädgården på ett annat sätt så har jag fotat den från olika vinklar. Just nu är det inte så mycket som blommar, pionerna slogs sönder av ett rejält regn-hagel-åskväder förra veckan, annars brukar de fortfarande vara fina.

Så här ser det ur när man kommer in från gatan:




Soptunnorna är det första man ser. Kanske inte så roligt, men det är praktiskt att ha dem där, både för oss och för de som ska tömma dem. Andra bilden är från trappen och ut. Ganska färglöst så här behövs det något som lyser upp! Lavendeln doftar ljuvligt och blåklockorna självsår sej överallt och jag rycker inte bort dem förrän de blommat över. Är inte ute efter en trädgård med perfekta linjer. Innan blåklockorna och fingerborgsblommorna var det aklejor som blommade lite här och där. Under björken snett emot trappen är det låga växter som gäller. Jämnade till kanten av lammöron och delade en backsippa för att få en snyggare linje.



Tittar man ner mot garageuppfarten ser man mer av den stora perennrabatten. Nerifrån garageuppfarten ser man också den stora perennrabatten. Där klarade sej en av pionerna bättre, så den blommar fortfarande.




Nästa "rum" är grill- & sittplatsen i stenrundeln. Den som jag planterat lavendel och rosor runt.





Tycker fortfarande att det är lite häftigt att alla lavendelplantor kommer från samma. Jag samlade de självsådda under flera år innan de räckte till rundeln. I år fick jag till och med ta bort lite då rosorna växt till sej. I rundeln står även krukor med gräslök, persilja, en balja med spenat & ruccola samt en magnolia som övervintrar nedgrävd i komposten varje år. Trodde att den var död när jag grävde upp den, men den levde och sedan dess har den bott i kruka.

Det tredje rummet är det som aldrig verkar bli färdigt. Men i år har det hänt ganska mycket.



Det som är tänkt att bli en sittplats under körsbärsträdet är snart utgrävt och två pallkragar har kommit på plats. Bara ätliga växter här är det tänkt. I krukor/balja har jag mynta och jordgubbar. Sedan är det krusbär, röda vinbär, björnbär och rabarber. Ena pallkrage är fylld med gräslök, japansk gräslök och luftlök. Än så länge står salvian och dragonen i plastkrukor, men de ska ner någonstans när sittplatsen är mer färdig så jag ser hur det kommer bli. I år blev det ingen potatis i de stora plastkrukorna som står uppochned.

Så har vi komposterna. Vi har två trädgårdskomposter och en varmkompost. Som planteringsbord har jag en grov planka som ligger över den kompost som just nu består av jord. Det som var tänkt som planteringsbord har blivit förvaring av krukade växter.



Idag är planen att åka till en eller två handlesträdgårdar. Efter gårdagens runda med kameran vet jag vad jag ska leta efter :)

Inga kommentarer: