fredag 18 juni 2010

Några av sommarens projekt

Sommarledigheten har precis börjat och jag har många projekt som jag ska försöka få mer färdiga. Här kommer bilder på några av dem.

I den här rabatten grävde vi bort ca 20 cm jord och växter för två år sedan eftersom kvickroten hade invaderat den totalt. Nu ska här göras fint och nya/gamla växter ska få flytta hit i stället för den bara jorden. Några krukor med köpta och fådda växter står redan här så det är egentligen bara att sätta igån och gräva.



Bakom barnens lekstuga var det kriskål och brännässlor som tagit över så här håller jag på att ta bort ett lager jord. Tanken är att jag ska lägga ut ett tjockt lager med tidningar och sedan plantera smultron, uppstammat vinbär och annat ätligt här. Det är ganska skuggigt, men det ska nog gå. En del blommor att plocka ska också få bo här är det tänkt.


Komposthörnan har redan fått en liten avgränsare av syren. I år blir det till att köpa en ny varmkompost också, den som stod här när vi flyttade in håller inte ihop ens med silvertejp längre. Funderar också på att anlägga ytterligare en öppen trädgårdskompost, men ska nog nöja mej med två. Här syns bara en på bilden och det är den som ska stå till nästa år. Jag har slängt på lite kompostjord och en säck planteringsjord på toppen och sått spenat och sallad. Ser fram emot en riklig skörd.
När jag ändå skaffar en ny varmkompost ska jag passa på att flytta den lite så att jag får plats med en ordentlig planteringshörna. Fast jag har inte riktigt bestämt mej var den ska vara än.

Ett projekt som också startade för snart två år sedan är den ätliga rabatten. Det syns dåligt på den här bilden, men det är en rundad rabatt som ska ha en sittplats i mitten. Eftersom vår trädgård knappt har en plan yta så måste jag göra en låg stödmur för att hålla jorden på plats innan det kan bli en plan sittyta i mitten där det nu växer gräs och prästkragar.

Så nu vet ni vad jag ska göra i sommar!

Inga kommentarer: