onsdag 23 juni 2010

Trädgårdsbesök

Idag har Stora E, lilla E och jag varit hos min mor & far. Det var hemma i den trädgården mitt trädgårdsintresse startade. Och det kanske inte är så underligt att jag gillar blommor, och då främst så kallade mormorsväxter. För det är sådana jag växt upp med.
Här är deras stora pionrabatt. Hos dem har inte doftpionerna slagit ut än (hemma hos mej blommar den vita och den rosa börjar visa färg). Det är lite kul med växter. De här pionerna har en gång delats från min mormor & morfars hem och nu finns de hemma hos mej också.


Det som var potatisland när jag växte upp är idag ett hav fyllt av växter. Syns dåligt här på bilden men bakom pelargonerna finns bl.a. aklejor och lupiner.


Vi var ute och gick och passerade då förbi min gamla gymnasieskola. Inte minns jag att det såg ut så här utanför. Flera olika sorters nävor växte längs hela framsidan, och den är lång.

Som vanligt "fick" jag med mej en hel del växter hem. En rejäl rugge lila iris, aklejor, en liten självsådd julros (hos mor & far växer de i kvadratmeterstora bestånd på flera ställen), lungört och citronmeliss (som får stå kvar i kruka). Tack!
Nu hoppas jag bara att det inte smitit med några snigelägg. Far min sa att han sett en och annan där hemma. Tycker att det räcker med en sort här, vinbärssnäckor. Den bruna lite slemmigare varianten finns fortfarande inte i min trädgård men jag vet att den finns i området.
Tack för växterna och jag hoppas att det inte gör något att jag visar lite bilder hemifrån er.

1 kommentar:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hejsan! Kul att du kommenterat på min blogg! Nu har jag spanat in din blogg, kul med alla projekt och dina funderingar hit och dit *igenkänning* :-) Jag har inte så många nävor, men flocknävan och spansknävan är mina favoriter! Den där blåa nävan hos dina föräldrar verkar urläcker!