torsdag 5 juli 2012

Färdig tröja i lin

Nu är min tröja i lin färdig! Jag började på den i augusti förra året. Tänkte väl att den skulle bli färdig till denna sommar... Kroppen blev färdig ganska fort, men efter det tog det stopp. Tröjan blev liggande utan ärmar till någon gång i början av denna sommar. De var sååååå sega att sticka. Men i helgen som var så blev den färdig!



Mönster: "Lintröja med ledig passform" från Yll & Tyll

Garn: Yll & Tylls tunna lin, drygt 3 hg

Stickor: Rundsticka 3,5 och strumpstickor 3,5




(Foto Stora E som inte gillar mitt spökansikte) 


Gillar redan tröjan, fast jag inte använt den. Nu har ju sommaren kommit och jag har inte behövt någon tröja de här dagarna. 

Det var när jag startade den här tröjan som jag lärde mej att använda kortvarv för att forma halsringningen. En kunskap som jag använt mej flitigt av i andra tröjprojekt som jag startat efter denna. Har inte riktigt gillat den fyrkantiga ringningen som blir när jag stickar uppifrån och ner då jag tycker att den är lite för urringad bak. Då passar kortvarv perfekt!

3 kommentarer:

Manduzana stickar sa...

Den blev riktigt snygg! Jag gillar kanten som är nertill :)

metamorphosis sa...

Kanonfin!

Pysselfarmor sa...

Supersnygg! Har aldrig stickat i lin..har nog blivit litet avskräckt av alla andras kommentarer om hur det är att sticka i det. Men tror nu att jag ska testa så småningom för nu har jag stickat en barnkofta i merciserat (hmmm hur stavas det tro??) bomullsgarn och jag kan säga att det gör jag aldrig om!