fredag 27 juli 2012

Lavendel

Idag fick jag ett ryck. Efter att jag klippt gräsmattan så gav jag mej på att gräva igen. Har samlat på små lavendelplantor som min stora fröat av sej. Jag har tänkt mej en lavendelhäck runt sittplatsen och nu började jag med de plantor som jag har. En del har stått ganska länge i krukor och ser väl sådär ut, men med ny jord och lite omvårdnad så kommer de nog att ta sej. Några har fått stå kvar där se självsått sej, och de är naturligtvis större än de andra.






Kommer att bli bra det här. De plantor som jag hade räckte till ungefär en tredjedel av rundeln. Mitt för bordet tänker jag mej en eller tre låga rosor, the Fairy, har jag tittat på. En känns lite lite, tre känns lite mycket... Men två kan jag väl inte ha???



Lite svårt att se på bilden kanske, men tips mottages :)

Nu ska jag inte gräva mer idag utan följa makens resa mot mål i Endurance Quest med hjälp av gps-kartan. En stickning och ljudbok får göra mej sällskap.

3 kommentarer:

Manduzana stickar sa...

Det kan aldrig bli för mycket rosor ;)

Pysselfarmor sa...

Har tittat på din trädgård här - den kommer att bli jättefin!

Jag har "byggt upp" två stycken där jag bott och jag förökade lavendel genom att knipsa av plantor vid "knävecken" och sätta ner dem i krukor och ibland direkt i jorden. Det gick också....
The Fairy är litet mera som en krypros - jättefin och jag skulle nog välja att sätta tre plantor och sedan om det blir för trångt flytta den ena till annan plats. Men jag är alltid så att jag sätter tätt tätt så att det ser uppvuxet ut direkt och sedan flyttar jag om eller ökar ut rabatterna. En tid bytte jag plantor på sådana där arrangerade plantbytardagar.
Lycka till med allt!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej!
Köp en coverros istället, de finns i flera fina färger och jag tycker de vacker tätare och bättre än the fairy.
Hade tagit tre plantor.