fredag 6 juli 2012

Stockholm

I måndags tog Stora E, Lilla E och jag tåget till Stockholm. Pappa J som inte har semester än fick stanna hemma.

Första dagen bestod i att gå från centralstationen till Medborgarplatsen där vi skulle bo. Med två barn (och även mamman) som ville titta in i olika affärer på vägen så tog det ganska lång tid. Lunch var vi också tvungna att äta eftersom tåget kom upp strax efter 11. Lite jobbigt att gå tyckte Lilla E att det var som undrade när vi skulle komma fram.

Dag två så gick vi Götgatan ner till Slussen för att ta Djurgårdsfärjan över till Gröna Lund. Det var nämligen det första barnen sa att de ville göra när vi bestämt att vi skulle åka till Stockholm. I år hade Stora E tuffat till sej och vågade åka både Nyckelpigan och Lyktan flera gånger. Tror nog att Lyktan blev favoriten :)

När de hade åkt slut på ett häfte med åkkuponger, utfört lite femkamp och tagit lotter så tyckte jag att jag hade fått nog av Gröna Lund och ville äta lunch. Jag hade tänkt att v skulle äta på Blå Porten vid Liljevalchs eftersom vi(jag) ville se utställningen Hemslöjden 100 år som är där. Fast vi var inte ensamma om att tänka så, vilken kö. Vi gick bort till Nordiska i stället och åt där.

Laddade med mat gick vi till Liljevalchs. Vi visste att en av barnens kompisar hade varit med och tillverkat ett löv så vi letade reda på det. Det var kul att hitta det. Sedan ville barnen till slöjdverkstaden eftersom de visste att det skulle finnas en. Jag ville titta mer på utställningarna så kompromissen blev att vi snabbtittade igenom alla rum för att hitta till slöjdverkstaden.

Lövet som barnens kompis varit med och tillverkat.

I slöjdverkstaden såg Lilla E att man kunde få tälja, så det sysselsatte hon sej med. Stora E anföll tygerna och knapparna och började skapa. Själv servade jag dem, tittade runt och fingerpåtade lite.

De färdiga alstren

Efter att barnen slöjdat så gick vi tillbaka till Gröna Lund och de åkte favoriterna igen (Flygande Elefanterna, Lyktan & Nyckelpigan) innan vi tog Djurgårdsfärjan tillbaka. Sedan vandrade vi Götgatan upp igen mot hotellet.

Dag 3 hade vi inte något inplanerat eftersom vi gjort både Gröna Lund och Liljevalchs på tisdagen. Vi började i alla fall med ett besök i en lekpark.

Sedan besökte vi Addnature, Litet Nystan och några fler butiker. Höjdpunkten blev när vi tittade in i en butik där en tjej satt och drejade. Så nu vill båda barnen prova på att dreja :) Får kolla upp det till hösten (eller nu under sommaren).

Den här dagen hade det behövts någon aktivitet förutom att titta på drejning. Det blev lite segt att "bara" gå på stan. Efter att ha ätit lunch slappade vi lite i hotellobbyn. Barnen ritade och jag packade om så att vi hade var sin ryggsäck inför hemresan. Vi skulle med tåget hem kl 17.44 så vid tretiden började vi gå mot stationen.

Denna gången gick vi Österlånggatan tillbaka mot stationen. Naturligtvis ingick ett glasstopp. Väl hemma på stationen i Norrköping hämtades vi av J så vi slapp ta bussen hem.